torsdag den 23. april 2015

Google Classroom - Struktur og navngivning af opgaver


Google Classroom (fra nu af nævnt GC) er virkelig smart, da det automatisk i Google Drev laver en mappe til dokumenter og en undermappe for hver opgave, som du opretter. 
Men det kræver god struktur, da der ellers hurtigt vil herske kaotiske tilstande i dine Classroom mapper.
Vil her beskrive et system, som jeg selv bruger til at organisere mine Classroom mapper.

Du kan fx omdøbe det oprindelige mappenavn, som GC genererede fra starten. Her valgte GC at kalde mappen for "Classroom". Det er mappen med gul på ovenstående billede.
Det er en nyttig funktion at ændre navnet, da jeg har delte min drevmappe med en kollega (Nu er det muligt at dele GC med flere lærere). Min kollega havde sine egne Classroom mapper, så navngivning var en god måde at holde dem lidt adskilt. Du kan også omdøbe de andre mapper.

Du kan også oprette og navngive nye mapper i Classroom mappen. Fx en mappe kaldet "2014-2015 Arkiv", her kan du flytte de opgavefiler over, som du er færdige med at vurdere.

Det vigtigste er at finde et system som giver mening for dig selv, når du navngiver opgaver.
Jeg synes et system, hvor du nummerer opgaverne, virker overskueligt. Det gør det let at finde opgaverne igen. 
Jeg bruger 3 cifrede numre. Min første opgave kunne være "#001 Trigonometri:....", anden opgave kunne være "#002 Statistik: enkeltobservationer", tredje opgave kunne være "#003 Statistik: Grupperede observationer" osv. På den måde bliver dokumenterne sorteret nummervis i drevet, hvis du har opsat drevet til dette.

Jeg får nu et overblik, som jeg kan bruge til elevsamtaler. Fx en elev der mangler at lave opgave nr #003, #073. Kan også hurtigt bede eleverne finde forskellige opgave til fx klassesamtaler.


Struktur i GC
Her kan du se, hvordan jeg har oprettet opgaver med links med mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar